Friday, December 22, 2017

Cara Buat Tabung Sendiri Ikut Tarikh Kalender


Tengok tajuk rasa macam best sahaja, tapi bila tengok kalendar kalendar terus tak faham apa yang cuba disampaikan oleh saya ni kan ?

Proses menyimpan duit adalah salah satu proses kegagalan bagi orang yang tidak faham..kenapa saya cakap begitu?  kerana pengalaman yang lalu banyak mengajar saya erti menyimpan duit sebenar.. pesan guru jika 10 tahun kita hidup dalam keborosan tiba-tiba sehari dua ini kita bertukar kepada seorang yang suka menyimpan wang bolehkah ? ia sesuatu yang mustahil , kerana manusia kebiasaannya akan mengikut tabiat asal yang telah lama dia ikuti , tanpa tabiat sesuatu amalan pasti sukar dilaksanakan .. jadi bagaimana? mudah sahaja saya akan cuba terangkan sebentar sahaja lagi.

Baik berbalik cara buat tabung sendiri ikut kalendar ni tidak lah susah sangat , tujuan kita mengikut teknik ini ( akan ditunjukkan di bawah nanti ) adalah pertama kita akan melatih kembali tabiat kita pada peringkat permulaan dan akhirnya ia menjadi sesuatu yang kekal.

Teknik cara buat tabung sendiri ikut tarikh kalendar ialah anda kena mula kumpul duit dan masukkan ke dalam satu tabung khas pada 1hb setiap bulan dan akan berakhir pada hari terakhir 30/31hb dan yang pasti hati kena cekal dan matlamat untuk simpanan ini kena ada ya.. contohnya :

Katakanlah bulan ini Januari 2018

1hb - Masukkan RM1.00 ke dalam tabung
2hb - Masukkan RM2.00 ke dalam tabung
3hb - Masukkan RM3.00 ke dalam tabung 
..... sehinggalah
31hb - Masukkan RM31.00 ke dalam tabung

jadi untuk jumlah untuk bulan januari 2018 = RM496.00

dan begitulah berikutnya untuk bulan-bulan mendatang..

untuk lebih faham tengok jadual di bawah...



Jumlah Tabungan Untuk tahun 2018 nanti = RM5738
wah banyak kan jumlahnya? tak pernah terfikir dengan teknik yang mudah ni hujung tahun dah ada simpanan banyak ni huhu.. bukan senang tau nak cari duit sebanyak ni dalam sekelip mata , tapi amat mudah kalau kita dah tahu tekniknya kan, cuma anda perlu istiqamah dan cekal hati untuk melakukan simpanan ini tetapi percaya dan yakinlah yang anda boleh .. jadi mulakan sekarang ini ok.


semoga bermanfaat jumpa lagi ..




No comments:

Post a Comment